Actualitat

 

Avança el desplegament del Pla d’Impuls del Vehicle Elèctric amb un acord entre L’Energètica i Endolla Barcelona per potenciar l’electromobilitat.

02/05/2025
Imagen noticia

Avança el desplegament del Pla d’Impuls del Vehicle Elèctric amb un acord entre L’Energètica i Endolla Barcelona per potenciar l’electromobilitat a Catalunya

  • Ambdues parts treballaran plegades en el diagnòstic i la definició dels principals reptes de la nova xarxa de punts de càrrega per a vehicles elèctrics anunciada pel Govern de la Generalitat 
  • L’acord preveu l’elaboració d’un estudi per tal que la xarxa garanteixi una experiència als usuaris fàcil, àgil, assequible i còmoda
  • Amb més de 1.000 punts de càrrega distribuïts per tota Barcelona, Endolla Barcelona, impulsada per l’Ajuntament de Barcelona a través de BSM, és la xarxa pública d’electromobilitat més àmplia del sud d’Europa
  • El Pla d’Impuls del Vehicle Elèctric de la Generalitat preveu instal·lar una xarxa de més de 9.000 punts de recàrrega en edificis públics i infraestructures viàries arreu de Catalunya d’ara al 2030

El Govern avança en el desplegament del Pla d’Impuls del Vehicle Elèctric 2025-30 amb un acord de col·laboració entre L’Energètica, l’empresa pública d’energia de Catalunya, i Endolla Barcelona, la xarxa d’electromobilitat de BSM, per impulsar una xarxa pública única de recàrrega per a vehicles elèctrics pionera i interoperable a Catalunya. Ambdues parts treballaran plegades en la definició dels reptes, l’abast i l’operativa d’aquesta nova xarxa que, posant l’usuari al centre, proporcionarà una experiència de càrrega àgil, assequible, còmoda i fàcil. 

El Pla d’Impuls del Vehicle Elèctric 2025-30 aprovat pel Govern aquest passat mes de febrer mobilitzarà més de 1.400 milions d’euros fins al 2030, tant públics com privats, per accelerar la implantació del vehicle elèctric a Catalunya. El Pla preveu instal·lar una xarxa de més de 9.000 punts de recàrrega en edificis públics i infraestructures viàries arreu de Catalunya d’ara al 2030. 

En concret, aquesta col·laboració, s’emmarca en el primer eix del Pla que vol impulsar la demanda del vehicle elèctric estimulant-ne la demanda amb incentius econòmics i polítiques que el promoguin com una opció assequible i atractiva.

D’acord amb la previsió del Pla i seguint el model Endolla Barcelona, la nova xarxa té el propòsit de ser d’accés equitatiu, capil·lar a tot el territori i sostenible en termes de generació i consum d’energia, garantint en tot moment la convivència amb el sector privat, amb una xarxa interoperable que faciliti a l’usuari l’accés a la informació i la gestió de la recàrrega. 

Un sector en constant evolució

Per impulsar aquesta xarxa de recàrrega elèctrica pionera i interoperable a Catalunya és imprescindible realitzar una diagnosi sobre l’estat actual de la xarxa elèctrica i l’ús de la infraestructura de recàrrega a Catalunya i analitzar quina serà la projecció de la demanda futura. La definició i planificació del model de desplegament, operació i governança de la xarxa requereix també d’un anàlisi de les tendències en mobilitat, tecnologia, innovació, planificació i operativa de la mobilitat elèctrica. 

Amb aquest objectiu, ambdues parts treballaran plegades en l’elaboració d’un estudi previ que analitzarà també aspectes com el paper de la col·laboració públic-privada en projectes innovadors i transformadors com aquest o qüestions relacionades amb l’experiència d’ús de la futura xarxa. 

Un model de referència que lidera la transició cap al vehicle elèctric

Aquest acord posa en valor el lideratge i la contribució d’Endolla Barcelona al foment de la mobilitat sostenible. Amb 1.027 punts de càrrega distribuïts per tota Barcelona, Endolla Barcelona és la xarxa pública de punts de càrrega d’accés públic més àmplia del sud d’Europa.  

La xarxa pública d’electromobilitat de Barcelona va tancar el 2024 amb un increment d’usos del 27% respecte l’any anterior, assolint una mitjana de 15.000 recàrregues mensuals i més de 41.000 usuaris donats d’alta. 

Una xarxa pública amb més de 9.000 punts de recàrrega

El Govern ha encarregat a L’Energètica la coordinació del desplegament de la xarxa única d’estacions de recàrrega de la Generalitat destinada a facilitar l’electrificació de la flota mòbil de l’Administració i a abastir els usuaris privats, que defineix el Pla d’Impuls del Vehicle Elèctric. Aquesta xarxa s’implantarà en quatre fases, amb més de 9.000 punts de recàrrega en equipaments públics i en la infraestructura viària. En les dues primeres, amb una dotació de 150 milions d’euros, es preveu instal·lar 5.000 punts per donar servei a la flota de la Generalitat i 4.000  de recàrrega d’accés públic  col·laboració amb el sector privat. 

La col·laboració entre BSM i L’Energètica elaborarà, amb el suport de l’Institut Català de l’Energia, un estudi previ per dissenyar la tercera fase d’implantació d’estacions de càrrega: la identificació de punts clau a la xarxa viària on actualment hi ha dèficit de carregadors per garantir l’autonomia de circulació dels conductors en desplaçaments de llarga distància amb càrregues ultraràpides arreu del país, afavorint l’equilibri territorial.

La quarta fase ha de permetre l’electrificació d’autobusos elèctrics per garantir l’operació contínua del servei en totes les línies interurbanes, en funció de les condicions de concessió de transport públic de la Generalitat de Catalunya.


Últimes notícies

Què és —i què no és— un macroparc solar?

12/06/2025
Què és —i què no és— un macroparc solar?

En els últims anys, el terme macroparc solar ha entrat amb força en el debat públic sobre la transició energètica. Sovint s’utilitza per descriure qualsevol planta fotovoltaica que ocupa una superfície considerable, independentment de la seva potència real o extensió concreta. Aquesta manca de precisió ha generat confusions i discussions, ja que ni...

L’Energètica instal·larà 3.000 plaques solars en sis centres de Ferrocarrils per facilitar-hi l’autoconsum energètic

19/05/2025
L’Energètica instal·larà 3.000 plaques solars en sis centres de Ferrocarrils per facilitar-hi l’autoconsum energètic

La instal·lació de més envergadura es farà a la coberta del Centre Operatiu de Rubí, amb 1.300 panells solars i més d’una hectàrea de superfícieEls altres parcs s’ubicaran al Centre Operatiu de Martorell, a l’Espai de la Via Mètrica, a les estacions de Martorell Central i Volpelleres i en una...

Com decidim a L’Energètica on instal·lem un parc solar?

19/05/2025
Com decidim a L’Energètica on instal·lem un parc solar?

Instal·lar un parc solar pot semblar senzill: trobar un terreny amb sol i espai suficient. Però la realitat és molt més complexa. A L’Energètica, l’empresa pública d’energia de la Generalitat, seguim un procés rigorós que té en compte criteris urbanístics, ambientals, hidrològics, agrícoles, tècnics i de compatibilitat amb el territori.Tot plegat,...

Ens salven d’una apagada, les bateries?

09/05/2025
Ens salven d’una apagada, les bateries?

L’apagada general del 28 d’abril va tornar a posar sobre la taula una pregunta que guanya rellevància a mesura que augmenta la nostra dependència elèctrica: estem preparats per quedar-nos sense llum? I més important encara: què podem fer per evitar-ho o reduir-ne l’impacte? Les bateries elèctriques poden formar part de la resposta,...

Primavera solar: més hores de llum, més energia renovable

28/04/2025
Primavera solar: més hores de llum, més energia renovable

La primavera representa un dels millors moments de l’any per a l’energia solar. Amb dies més llargs, radiació solar més intensa i temperatures ideals per al rendiment dels panells fotovoltaics, aquesta és una de les estacions més favorables per generar electricitat renovable.D’acord amb les dades de l’AEMET, la radiació solar mitjana a...

La flexibilitat de la demanda, clau per equilibrar el sistema elèctric en plena transició energètica

11/04/2025
La flexibilitat de la demanda, clau per equilibrar el sistema elèctric en plena transició energètica

La transició cap a un sistema energètic 100% renovable demana nous mecanismes per mantenir l’equilibri entre oferta i demanda. Un dels més importants —i encara poc conegut pel gran públic— és la flexibilitat de la demanda: la capacitat d’ajustar el consum elèctric en funció de la disponibilitat d’energia renovable.Aquest va ser...

;