Actualitat

 

L’Energètica instal·larà 3.000 plaques solars en sis centres de Ferrocarrils per facilitar-hi l’autoconsum energètic

19/05/2025
Imagen noticia

  • La instal·lació de més envergadura es farà a la coberta del Centre Operatiu de Rubí, amb 1.300 panells solars i més d’una hectàrea de superfície
  • Els altres parcs s’ubicaran al Centre Operatiu de Martorell, a l’Espai de la Via Mètrica, a les estacions de Martorell Central i Volpelleres i en una nau de Rubí, i suposaran una inversió global d’1,57 milions d’euros

L’empresa pública L’Energètica ha licitat, a través d’Infraestructures de Catalunya, els treballs d’instal·lació de 1.312 plaques solars fotovoltaiques a la coberta del Centre Operatiu de Rubí (COR) de Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC), amb un pressupost de 807.000 euros (abans d’IVA). Es tracta d’un dels sis nous parcs solars que L’Energètica tirarà endavant en diversos centres i estacions de Ferrocarrils. El projecte global compta amb un pressupost global d’1,57 milions.

d’euros i amb la instal·lació de gairebé 3.000 panells solars, amb una potència conjunta estimada de 1.680 kWp. L’objectiu és generar energia de proximitat per facilitar l’autoconsum energètic.

El parc fotovoltaic del Centre Operatiu de Rubí serà el més gran que tindrà Ferrocarrils. Ocuparà una gran part de la coberta de l’edifici, més d’una hectàrea en total, i generarà una energia d’autoconsum d’1.165.000 kWh/any. L’energia generada abastirà no només l’edifici del COR sinó que es connectarà a la xarxa elèctrica interna d’FGC per tal de ser consumida també en altres infraestructures de la companyia, com les estacions de tren i la catenària.

L’actuació permetrà generar energia elèctrica provinent de fonts renovables i reduir, per tant, la dependència energètica amb l’exterior, amb l’objectiu final d’augmentar el percentatge d’autoconsum i contribuir a la sostenibilitat mediambiental.

Les 1.300 plaques del COR tindran una potència total de 754,400 kWp. Els mòduls fotovoltaics, que seran d’alt rendiment, mantindran la inclinació de la coberta i integrant-se arquitectònicament amb l’edifici. La instal·lació fotovoltaica farà disminuir la factura elèctrica i convertirà l’edifici en un equipament més autònom i competitiu. S’ha dissenyat de manera que es pugui aprofitar el màxim d’energia generada de forma renovable, sense abocar els excedents a la xarxa.

Els treballs que avui es liciten inclouen les actuacions necessàries per executar els panells, les connexions elèctriques i posar en funcionament el parc solar. Les obres, un cop adjudicades, tindran un termini previst d’execució de 31 setmanes. Més endavant, en una fase posterior, es preveu ampliar la instal·lació fotovoltaica, un cop s’hagi executat el projecte d’ampliació de la coberta del COR.

Nous parcs solars en edificis d’FGC de Martorell, Sant Cugat i Rubí

D’altra banda, L’Energètica ja ha iniciat els tràmits per impulsar cinc projectes d’instal·lacions fotovoltaiques més a Ferrocarrils en instal·lacions situades a Martorell, Sant Cugat del Vallès i Rubí. En concret, es tracta dels parcs solars que es faran al Centre Operatiu de Martorell (amb 655 plaques solars i una superfície de 3.121 m2), a l’Espai de la Via Mètrica de Martorell (amb 382 plaques i una àrea de 2.136 m2), a l’estació de Volpelleres (amb 195 plaques i una superfície de 885m2); a l’estació de Martorell Central (amb 155 plaques i una superfície de 770 m2) i en una nau d’instal·lacions fixes de Rubí (amb 156 plaques i una superfície de 1.051 m2). Sumant-hi el futur parc fotovoltaic del COR, tots sis parcs tindran una potència conjunta estimada de 1.680,53 kWp.

Actualment, Ferrocarrils ja té sis camps solars a l’edifici corporatiu de Barcelona, al mateix Centre Operatiu de Martorell, a les estacions ferroviàries de Sant Boi i Universitat Autònoma, a l’edifici de manteniment de Sant Boi i a l’edifici annex del COR de Rubí. D’altra banda, cal recordar que, des del 2021, tota l’energia elèctrica que consumeixen els trens i la que es fa servir a les estacions de muntanya de Ferrocarrils és d’origen renovable.

Pel que fa als centres de Turisme i Muntanya, el Parc Astronòmic del Montsec té en funcionament la primera planta fotovoltaica de les explotacions d’FGC Turisme, així com una instal·lació d’aerotèrmia per a la producció de calefacció i aigua calenta sanitària, que ha permès l’eliminació completa del consum de combustibles fòssils. A Vall de Núria destaca la instal·lació de geotèrmia, mentre que les estacions d’esquí i muntanya de La Molina i Vallter tenen instal·lacions de biomassa, també per a la calefacció i aigua calenta sanitària.

Les actuacions s’emmarquen dins del Pla d’estalvi i eficiència energètics als equipaments de la Generalitat de Catalunya i dins l’Agenda d’Acció Climàtica 2030 de Ferrocarrils, en el marc de l’estratègia d’FGC per descarbonitzar i augmentar l’autoconsum.

El Centre Operatiu de Rubí (COR) de Ferrocarrils

El Centre Operatiu de Rubí (COR), inaugurat l’any 1994, integra el dipòsit de trens així com el taller central de la línia Barcelona-Vallès de Ferrocarrils i la base de manteniment d’infraestructura, via i catenària. Des del 2008, també acull el Centre de Comandament Integrat (CCI), des d’on es controlen la circulació ferroviària i les estacions de les línies Barcelona-Vallès i Llobregat-Anoia d’FGC. En el seu moment, la posada en marxa del CCI va permetre unificar la gestió de les línies, modernitzar el sistema de comandament i optimitzar recursos tecnològics i humans.

El CCI està format per quatre centres amb funcions específiques que supervisen i asseguren les 24 hores del dia el funcionament de les Línies Metropolitanes d’FGC. Es tracta del Control de Trànsit Centralitzat, el Centre de Supervisió d’Estacions, el Centre d’Informació al Client i el Centre de Supervisió de Persones i Béns.

L’Energètica, l’empresa pública de renovables

L’Energètica (Energies Renovables Públiques de Catalunya, SAU) va iniciar l’activitat el 2023 amb la missió de descarbonitzar el consum d’energia de la Generalitat. Amb aquest objectiu, ha rebut l’encàrrec de gestionar tots els actius renovables existents a l’Administració, impulsar la instal·lació de plaques solars fotovoltaiques als edificis públics, esdevenir la subministradora elèctrica de tot el sector públic i accelerar la transició energètica amb inversions en plantes de generació a partir de fonts d’energia solar, eòlica i hidràulica. La principal fita, amb l’horitzó al 2040, és aconseguir abastir amb energia neta i de proximitat tots els serveis públics de la Generalitat, com ara els hospitals i els centres d’atenció primària, els instituts i les universitats, els parcs de bombers i les comissaries de Mossos, els habitatges públics i els centres residencials, les dessalinitzadores i els trens de FGC. L’Energètica acumula actualment una potència de generació de 25 MW, té l’objectiu d’assolir els 50 MW aquest any, i abasteix 4.000 punts de subministrament de la Generalitat.


Últimes notícies

Què és —i què no és— un macroparc solar?

12/06/2025
Què és —i què no és— un macroparc solar?

En els últims anys, el terme macroparc solar ha entrat amb força en el debat públic sobre la transició energètica. Sovint s’utilitza per descriure qualsevol planta fotovoltaica que ocupa una superfície considerable, independentment de la seva potència real o extensió concreta. Aquesta manca de precisió ha generat confusions i discussions, ja que ni...

Com decidim a L’Energètica on instal·lem un parc solar?

19/05/2025
Com decidim a L’Energètica on instal·lem un parc solar?

Instal·lar un parc solar pot semblar senzill: trobar un terreny amb sol i espai suficient. Però la realitat és molt més complexa. A L’Energètica, l’empresa pública d’energia de la Generalitat, seguim un procés rigorós que té en compte criteris urbanístics, ambientals, hidrològics, agrícoles, tècnics i de compatibilitat amb el territori.Tot plegat,...

Ens salven d’una apagada, les bateries?

09/05/2025
Ens salven d’una apagada, les bateries?

L’apagada general del 28 d’abril va tornar a posar sobre la taula una pregunta que guanya rellevància a mesura que augmenta la nostra dependència elèctrica: estem preparats per quedar-nos sense llum? I més important encara: què podem fer per evitar-ho o reduir-ne l’impacte? Les bateries elèctriques poden formar part de la resposta,...

Avança el desplegament del Pla d’Impuls del Vehicle Elèctric amb un acord entre L’Energètica i Endolla Barcelona per potenciar l’electromobilitat.

02/05/2025
Avança el desplegament del Pla d’Impuls del Vehicle Elèctric amb un acord entre L’Energètica i Endolla Barcelona per potenciar l’electromobilitat.

Avança el desplegament del Pla d’Impuls del Vehicle Elèctric amb un acord entre L’Energètica i Endolla Barcelona per potenciar l’electromobilitat a CatalunyaAmbdues parts treballaran plegades en el diagnòstic i la definició dels principals reptes de la nova xarxa de punts de càrrega per a vehicles elèctrics anunciada pel Govern de...

Primavera solar: més hores de llum, més energia renovable

28/04/2025
Primavera solar: més hores de llum, més energia renovable

La primavera representa un dels millors moments de l’any per a l’energia solar. Amb dies més llargs, radiació solar més intensa i temperatures ideals per al rendiment dels panells fotovoltaics, aquesta és una de les estacions més favorables per generar electricitat renovable.D’acord amb les dades de l’AEMET, la radiació solar mitjana a...

La flexibilitat de la demanda, clau per equilibrar el sistema elèctric en plena transició energètica

11/04/2025
La flexibilitat de la demanda, clau per equilibrar el sistema elèctric en plena transició energètica

La transició cap a un sistema energètic 100% renovable demana nous mecanismes per mantenir l’equilibri entre oferta i demanda. Un dels més importants —i encara poc conegut pel gran públic— és la flexibilitat de la demanda: la capacitat d’ajustar el consum elèctric en funció de la disponibilitat d’energia renovable.Aquest va ser...

;