Actualitat

 

Cap a una llar descarbonitzada: la reducció d’emissions comença a casa

24/02/2025
Imagen noticia

El 2022, els habitatges van representar més del 25% del consum d’energia final arreu de la Unió Europea. Així ho exposa l’informe de consum energètic de les llars publicat per l’Eurostat, l’oficina estadística de la Comissió Europea. És per això que, quan parlem del gran repte de la transició energètica, la descarbonització de les llars hi juga un paper clau.

Segons aquest mateix estudi, la calefacció i l’aigua calenta representen el 80% de la despesa energètica a les llars. Per tant, implementant millores en eficiència energètica, electrificació i fonts renovables, es pot reduir notablement aquest consum.

De què parlem quan diem “descarbonització de les llars”?

Descarbonitzar una llar vol dir reduir-ne al màxim la petjada de carboni, substituint les fonts d’energia fòssil per alternatives netes i millorant-ne l’eficiència energètica. Això es pot aconseguir de diverses maneres:

  • Electrificació de la calefacció i l’aigua calenta.
  • Aprofitament de l’energia solar.
  • Millora de l’aïllament i la ventilació.
  • Gestió intel·ligent de la demanda elèctrica.

Quines iniciatives estan canviant el model energètic de les llars?

Durant els tres últims anys, la Generalitat ha dut a terme un programa d’ajuts públics per a la rehabilitació energètica dels habitatges vinculat als fons europeus Next Generation, que, a dades del juny de 2024, ha concedit fins a 115 milions d’euros. Més de 8.800 habitatges ja s’han pogut beneficiar d’aquestes subvencions.

En l’àmbit municipal, destaca el cas de Vilawatt. Aquest projecte, impulsat l’any 2017 per l’Ajuntament de Viladecans (Baix Llobregat), impulsa la transició energètica local mitjançant la rehabilitació d’habitatges. En la seva fase inicial, el municipi va destinar 1,4 milions d’euros per millorar 49 habitatges construïts entre 1956 i 1980, a través de la millora de l’aïllament tèrmic, la renovació de sistemes de calefacció i la incorporació d’energies renovables per reduir-ne el consum i augmentar-ne el confort.

Les petites accions que marquen la diferència

Malgrat tot, descarbonitzar la llar no sempre requereix grans inversions. Amb petits canvis en el consum diari i algunes millores senzilles, és possible reduir significativament les emissions i l’ús d’energia:

  • Canviant a bombetes LED i electrodomèstics amb etiqueta A per reduir el consum elèctric.
  • Millorant l’aïllament de finestres i portes per evitar pèrdues de calor.
  • Instal·lant termòstats intel·ligents per optimitzar l’ús de la calefacció i l’aire condicionat.
  • Substituint la calefacció de gas per l’aerotèrmia o a les calderes de biomassa.
  • Explorant opcions d’autoconsum solar.

Fent un ús eficient de l’aigua calenta, reduint la temperatura del termo i col·locant airejadors a les aixetes.


Últimes notícies

L’Energètica activa un nou autoconsum col·lectiu a Castelldefels i Gavà per compartir energia solar pública i de proximitat

18/06/2026
L’Energètica activa un nou autoconsum col·lectiu a Castelldefels i Gavà per compartir energia solar pública i de proximitat

La instal·lació fotovoltaica a la coberta d’un institut del Baix Llobregat subministrarà energia a altres edificis públics en un radi de 5 quilòmetres L’Energètica ha posat en servei un sistema d'autoconsum col·lectiu al Baix Llobregat. Aquesta actuació, cofinançada mitjançant el Programa del Fons Europeu de Desenvolupament Regional (FEDER) de Catalunya 2021-2027,...

L’Energètica activa dos nous autoconsums col·lectius al Vallès per compartir energia solar pública i de proximitat

15/06/2026
L’Energètica activa dos nous autoconsums col·lectius al Vallès per compartir energia solar pública i de proximitat

Les instal·lacions fotovoltaiques a la coberta de dos instituts de Matadepera i Canovelles subministraran energia a altres edificis públics en un radi de 5 quilòmetres  L’Energètica ha posat en servei dos sistemes d'autoconsum col·lectiu al Vallès. Aquestes actuació, cofinançada mitjançant el Programa del Fons Europeu de Desenvolupament Regional (FEDER) de Catalunya...

L’Energètica instal·la un autoconsum col·lectiu a La Pobla de Segur per compartir energia solar pública i de proximitat

02/06/2026
L’Energètica instal·la un autoconsum col·lectiu a La Pobla de Segur per compartir energia solar pública i de proximitat

La instal·lació fotovoltaica a la coberta d’un institut del Pallars Jussà subministrarà energia a altres edificis públics en un radi de 5 quilòmetres. 2 de juny de 2026 - L’Energètica ha instal·lat un nou sistema d'autoconsum col·lectiu al Pallars Jussà. Aquesta actuació, cofinançada mitjançant el Programa del Fons Europeu de Desenvolupament Regional...

L'Energètica aconsegueix un estalvi de 300.000 € anuals per als instituts gràcies a l'optimització de potències

28/05/2026
L'Energètica aconsegueix un estalvi de 300.000 € anuals per als instituts gràcies a l'optimització de potències

L’empresa pública ja ha ajustat els contractes de més de 200 centres educatius i preveu estendre el servei a la resta d’equipaments de la GeneralitatL'Energètica ha posat en marxa un servei per optimitzar la potència contractada dels equipaments públics amb l’objectiu de reduir despeses innecessàries en la factura elèctrica de...

La central hidroelèctrica de Can Trinxet registra un rècord de potència instantània de 520 kW

21/05/2026
La central hidroelèctrica de Can Trinxet registra un rècord de potència instantània de 520 kW

La millora mecànica d'una de les turbines i la neteja de l'entrada d'aigua permeten maximitzar el rendiment de la central L'Energètica ha registrat aquesta setmana un rècord de potència instantània de 520 kW a la central hidroelèctrica de Can Trinxet, a Sant Quirze de Besora (Osona). Aquesta xifra, que indica la...

L'Energètica cobrirà l'aparcament de l'Hospital Universitari de Mataró de plaques solars per abastir el centre d'energia verda

18/05/2026
L'Energètica cobrirà l'aparcament de l'Hospital Universitari de Mataró de plaques solars per abastir el centre d'energia verda

La instal·lació, formada per 11 marquesines de plaques fotovoltaiques, permetrà satisfer prop del 20% del consum elèctric anual del centre sanitari L'Energètica ha tret a licitació el projecte per instal·lar plaques solars fotovoltaiques sobre l’aparcament exterior de l'Hospital Universitari de Mataró, gestionat pel Consorci Sanitari del Maresme. El projecte compta amb...

;