Actualitat

 

Les autopistes, megageneradors d’energia solar

28/03/2024
Imagen noticia

A mesura que l’energia solar va guanyant força a tot Europa com a font potent de generació d’electricitat, especialment als països mediterranis, sorgeixen noves iniciatives que busquen facilitar-ne la implantació, també en territoris amb un espai disponible escàs.

A diferència de les turbines eòliques, les plaques fotovoltaiques ocupen un espai molt més ample per oferir quantitats d’energia que els permetin esdevenir una alternativa real i fiable a les fonts no renovables. Una de les solucions possibles a aquest inconvenient és aprofitar infraestructures ja existents per a les instal·lacions fotovoltaiques, com ara edificis o grans superfícies, així com les carreteres.

El primer país europeu en explotar aquesta possibilitat va ser França. El 2016, el Govern va inaugurar un quilòmetre de carretera equipat amb 2.800 m² de plaques fotovoltaiques capaç de proveir d’electricitat els fanals del poble de Tourouvre-au-Perche, a Normandia, de gairebé 3.400 habitants. En sis anys, l’energia solar produïda va arribar als 366,2 megawatts per hora, uns 61 MWh per any.

Des d’aquella primera experiència, el Ministeri d’Infraestructures i Gestió de l’Aigua dels Països Baixos ha dut a terme un projecte d’instal·lació de barreres de so equipades amb plaques fotovoltaiques a l’A50, l’autovia que connecta Arnhem amb Eindhoven, al sud del país. D’aquesta manera, la infraestructura s’aprofita tant per reduir l’impacte acústic de les carreteres a les poblacions i generar electricitat, tot al mateix temps. Aquestes primeres ‘barreres fotovoltaiques’ van començar a col·locar-se l’estiu del 2018 i van connectar-se a la xarxa elèctrica general aquell mateix desembre.

Autopistes solars a Catalunya

Aquesta mesura, que permet produir electricitat amb una energia 100% renovable tot servint-se d’una infraestructura bàsica de qualsevol territori, també ha arribat a Catalunya i la península ibèrica, atretes pel clima mediterrani que suposa un gran nombre d’hores anuals d’irradiància solar.

L’àrea de manteniment de la C-31 de Vallcarca, a Sitges, va rebre la primera planta solar d’aquestes característiques al nostre país i està previst que se n’instal·lin més a d’altres vies de la xarxa com la C-32 (autopista del Maresme), la C-16 (Berga-Manresa-Barcelona) i túnels com el de Vallvidrera, a Barcelona, o el del Cadí, entre el Berguedà i la Cerdanya.


Últimes notícies

L’Energètica inicia l’ambientalització del parc solar de Vidreres per fomentar la biodiversitat

08/08/2025
L’Energètica inicia l’ambientalització del parc solar de Vidreres per fomentar la biodiversitat

L’Energètica ha posat en marxa el projecte d’ambientalització del parc solar fotovoltaic de Vidreres (Selva), situat a la urbanització La Goba. L’actuació transforma un espai de 2,36 hectàrees —que antigament acollia un circuit de motocròs— en un exemple de convivència entre producció energètica i preservació ecològica.Durant el 2025 es desplegaran les...

Can Trinxet genera 1 GWh d’energia verda el primer any d’explotació de L’Energètica

02/08/2025
Can Trinxet genera 1 GWh d’energia verda el primer any d’explotació de L’Energètica

La central hidroelèctrica de Can Trinxet, a Sant Quirze de Besora (Osona), tanca el primer any d’explotació a càrrec de L’Energètica amb una producció acumulada d’un gigawatt hora (GWh) d’energia verda, l’equivalent al que consumeixen 250 llars en un any. Tenint en compte que la major part de l’any s’ha...

L’Energètica fa la primera passa per participar en la central hidroelèctrica reversible de la Baells

24/07/2025
L’Energètica fa la primera passa per participar en la central hidroelèctrica reversible de la Baells

L’Energètica iniciarà els estudis preliminars per participar en el projecte de central hidroelèctrica reversible de la Baells (al Berguedà). L’empresa de renovables de la Generalitat encarregarà l’auditoria preventiva preceptiva perquè el Consell Executiu pugui autoritzar l’operació, ja que el projecte es considera una infraestructura estratègica per augmentar la resiliència del...

La mobilitat elèctrica guanya visibilitat a les carreteres: coneix els nous senyals de trànsit

17/07/2025
La mobilitat elèctrica guanya visibilitat a les carreteres: coneix els nous senyals de trànsit

Els punts de recàrrega de vehicles electrificats —híbrids i elèctrics— ja compten amb una senyalització pròpia i específica. L’1 de juliol passat, la DGT va posar en marxa la Instrucció MOV 2022/12, una norma que modifica el Reglament General de Circulació per introduir-hi nous senyals que identifiquen aquestes instal·lacions i adapten...

La nova normativa postapagada amplia el radi per compartir energia solar: de 2 a 5 km

09/07/2025
La nova normativa postapagada amplia el radi per compartir energia solar: de 2 a 5 km

L’apagada general del 28 d’abril passat va empènyer tant el Govern espanyol com la Generalitat a impulsar modificacions normatives per reforçar el conjunt del sistema elèctric. Mesos després de l’esdeveniment, i amb els primers canvis legislatius en vigor, en destaca especialment l’ampliació del radi màxim per compartir energia generada en instal·lacions d’autoconsum,...

Daniel Pérez, director general de L’Energètica: “S'està duplicant la potència fotovoltaica del país”

23/06/2025
Daniel Pérez, director general de L’Energètica: “S'està duplicant la potència fotovoltaica del país”

L’apagada general del 28 d’abril va posar de manifest una de les grans febleses del sistema de producció d’energia renovable: la concentració de la generació en uns pocs territoris —i lluny dels grans punts de consum— debilita tot el sistema energètic.Aquesta va ser una de les idees centrals exposades per...

;