Les autopistes, megageneradors d’energia solar
28/03/2024
A mesura que l’energia solar va guanyant força a tot Europa com a font potent de generació d’electricitat, especialment als països mediterranis, sorgeixen noves iniciatives que busquen facilitar-ne la implantació, també en territoris amb un espai disponible escàs.
A diferència de les turbines eòliques, les plaques fotovoltaiques ocupen un espai molt més ample per oferir quantitats d’energia que els permetin esdevenir una alternativa real i fiable a les fonts no renovables. Una de les solucions possibles a aquest inconvenient és aprofitar infraestructures ja existents per a les instal·lacions fotovoltaiques, com ara edificis o grans superfícies, així com les carreteres.
El primer país europeu en explotar aquesta possibilitat va ser França. El 2016, el Govern va inaugurar un quilòmetre de carretera equipat amb 2.800 m² de plaques fotovoltaiques capaç de proveir d’electricitat els fanals del poble de Tourouvre-au-Perche, a Normandia, de gairebé 3.400 habitants. En sis anys, l’energia solar produïda va arribar als 366,2 megawatts per hora, uns 61 MWh per any.
Des d’aquella primera experiència, el Ministeri d’Infraestructures i Gestió de l’Aigua dels Països Baixos ha dut a terme un projecte d’instal·lació de barreres de so equipades amb plaques fotovoltaiques a l’A50, l’autovia que connecta Arnhem amb Eindhoven, al sud del país. D’aquesta manera, la infraestructura s’aprofita tant per reduir l’impacte acústic de les carreteres a les poblacions i generar electricitat, tot al mateix temps. Aquestes primeres ‘barreres fotovoltaiques’ van començar a col·locar-se l’estiu del 2018 i van connectar-se a la xarxa elèctrica general aquell mateix desembre.
Autopistes solars a Catalunya
Aquesta mesura, que permet produir electricitat amb una energia 100% renovable tot servint-se d’una infraestructura bàsica de qualsevol territori, també ha arribat a Catalunya i la península ibèrica, atretes pel clima mediterrani que suposa un gran nombre d’hores anuals d’irradiància solar.
L’àrea de manteniment de la C-31 de Vallcarca, a Sitges, va rebre la primera planta solar d’aquestes característiques al nostre país i està previst que se n’instal·lin més a d’altres vies de la xarxa com la C-32 (autopista del Maresme), la C-16 (Berga-Manresa-Barcelona) i túnels com el de Vallvidrera, a Barcelona, o el del Cadí, entre el Berguedà i la Cerdanya.